Guernsey - Scilly Islands

Het is vandaag 3 juli en we zijn inmiddels aangekomen op het eiland St Mary's, een van de vijf bewoonde eilanden van de Scillies.

Voordat we op 1 juli vertrokken vanaf Guernsey hebben we na een lekker ontbijt eerst nog een kleine reparatie aan de vuilwaterpomp uitgevoerd, nu zijn we helemaal klaar voor de 170 mijl naar onze eindbestemming. De boodschappen gedaan en even St Peters Port bekeken. Ook nog even het voormalige fort bezocht.

Het blijft fascinerend om te zien dat er in 6 uur tijd zoveel water in of uit de haven kan stromen. We hebben hier een verval van ca. 6,5 meter!!!!! Wij liggen zelf aan een drijfsteiger en hebben mede door de diepgang van de Johanna geen last van dit grote verschil tussen hoog en laag water. We kunnen dus vertrekken als we klaar zijn. Vlak voordat we weg willen wordt er tijdelijke een Hollandse boot naast ons geparkeerd welke moet wachten tot ze de haven in kunnen. Zij vertellen ons dat we vooral de beroemde tuinen van de Scillies op Tresco Island moeten zien.

Als de havenmeester de boot van de buren op komt halen gooien wij ook de trossen los voor onze laatste oversteek, van Guernsey naar de Scilly Islands. We besluiten om de zuidkant van het eiland te ronden en zo koers te zetten naar het westen. :)

De wind staat goed met 18 knopen en we kunnen alle zeilen zetten. Na het eten en de afwas zoeken Paul en Cor hun kooi op zodat zij weer fris aan de wacht om 0.00 uur kunnen beginnen.

De stroming rond het eiland is zo sterk dat, nadat we overstag gegaan zijn, de motor moet worden bijgezet om onder het eiland uit te komen. De wind valt nu geheel weg en we motoren de hele nacht rustig richting onze eindbestemming. Het oversteken van de traffic lanes geeft voor René en Joop nog enige afwisseling op een verder verlaten Kanaal. Ook de opkomende mist geeft de wacht van Paul en Cor genoeg werk met al het voorbijkomende vrachtverkeer. Als de mist rond het middaguur optrekt en er een strak blauwe hemel overblijft steekt er een bries op welke eerst van alle kanten komt en het zeilen zo goed als onmogelijk maakt. Als de wind doorzet tot een knoop of 20-22 en ook nog eens uit de goede richting komt wordt het zeilen echt een feestje. Vlak voordat we gaan eten komt er nog een groep van een 20 tal bruinvissen al springend voorbij de boot. We hebben echter geen geluk, de groep heeft het te druk om even voor onze boeg uit te zwemmen en verdwijnt bijna even snel als dat ze gekomen zijn. Na een heerlijke maaltijd, chili con carne, gaan we de nacht al zeilend tegemoet. We gaan eigenlijk zelfs te hard zodat we de fok strijken om zo met daglicht op de plaats van bestemming aan te komen. Om zes uur 's morgens bereiken we de eerste rotsen van de Scillies en na deze rotsen gerond te hebben zoeken we op St. Mary's in de baai een plaats om aan te leggen. Er zijn gelukkig nog een aantal boeien vrij, zodat we de Johanna een nette plek kunnen geven.

Nu eerst even een paar uur slapen en na het ontbijt de bijboot in orde maken om het eiland te bezoeken.

Dirk Jan en Gerie

Wat weer een mooi verhaal. We blijven jullie volgen.

bert en yvonne

Mooi verhaal weer.
Veel moois meegemaakt, van bruinvissen, te snel zeilen, mystieke mist, mooi weer,wat wil je nog meer! We volgen jullie!

Norbert

Zo te lezen gaat alles voor de wind, jammer dat mijn maag en de zee geen vrienden van elkaar zijn en Paul zijn touwen graag schoon wil houden, want als ik de verhalen lees dan kriebelt het wel.

Gerdy

Geweldig weer!!! Wat is dit toch leuk om te lezen (en vooral mee te maken, lijkt me zo) ..... wat een mazzel toch dat jullie allemaal zo van water houden ;)