Scilly Islands 2015

Hallo volgers van de Johanna.....

Na een jaartje relatieve rust, geen grote buitenlandse reis, hebben Paul en Renate besloten dit jaar de Scilly Islands te bezoeken. Deze kleine eilandengroep ligt even ten westen van Lands End in Engeland. Ook deze keer gaat de Johanna met Paul aan boord vooruit en reist Renate er later in de vakantie achteraan, om met de opstappers, René, Joop, en Cor van plaats te verwisselen.

René en Cor kennen we al van de vorige reizen, maar Joop is nieuw in het team.

Joop ligt met zijn zeilboot, een Dehler 41, in dezelfde haven als de Johanna, en wilde heel graag zee-ervaring opdoen met een wat ervaren crew. Joop kan lekker koken en heeft voor het avondeten de keuken gekaapt, dit tot volle tevredenheid van de andere crewleden.

Voordat met de reis begonnen kan worden moest er nog het een en ander aan de navigatie apparatuur van de Johanna aangepast worden maar deze klus is op tijd klaar voor vertrek.

Op donderdag 25 juni staat de bemanning, Paul, René en Joop klaar in Monnickendam om af te varen via het Noordzee Kanaal naar de sluizen van IJmuiden om daar het ruime sop te kiezen. Op de Oranje-sluizen in Amsterdam zal Cor aan boord springen. Als we om zes uur in IJmuiden voor de sluis aankomen staan daar Cor zijn ouders op de kade om nog een laatste groet te brengen.

Door de sluis besluiten we om de nacht in de haven van IJmuiden door te brengen en vrijdag de laatste aanpassingen aan de Johanna aan te brengen. We besluiten om op zaterdagmorgen vroeg de zee op te gaan richting het zuiden.

Op zaterdagochtend om half zes varen we uit om met een gunstige wind zeilend de Nederlandse kust af te zakken. We zeilen snel, zonder oponthoud voorbij Rotterdam en 's avonds liggen we al voor de Zeebrugge. Hier moeten tussen de banken door manoeuvreren en wordt uiteindelijk de motor bijgezet. Na het omzeilen van deze banken komen we in de geul evenwijdig aan de shipping-lanes. Op zondag zeilen we voorbij Calais om daarna de Seine Baai over te varen. Soms zeilend en dan weer op de motor gaat de koers nu richting Cherbourg.

Als ik dit schrijf, maandagavond kwart voor elf, gaat de zon onder na een dag welke erg mistig begon, maar uiteindelijk heel zonnig werd, met jammer genoeg maar een paar knopen wind, en nu nog een uurtje varen naar Cherbourg.

Hier zullen we, afhankelijk van de windverwachting, besluiten om morgenvroeg eerst naar Guernsey te varen, ofwel 's avonds direct richting de Scilly Islands te zeilen en Guernsey niet te bezoeken. Maar daarover meer in het volgend verslag.

Jantonio

Leuk om te lezen, hele goede trip toegewenst!

Ester

Ondanks app-jes, bellen via Whatsapp en sms-en is lezen van jullie verhaal een mooie aanvulling. Ga zo door, een dikke "vind-ik-leuk!"

marcel van der molen

Jammer dat ik dit jaar niet mee kon, en helemaal jammer bij het lezen van jullie mooie verhaal. Volgend jaar ben ik er weer bij (-: Want de mooie zeilreis vanuit Noorwegen nog vers in het geheugen. Succes mannen!

Bert en yvonne

Hele goede vaart toegewenst, het weer zit wel goed!
Leuk dat jullie weer schrijven.

Jel

Blijf vooral veel verhalen schrijven! Zo leuk om te lezen!!!

marcel en bianca

Hele goeie reis gewenst en erg leuk om jullie zo te volgen. Hier in Amsterdam is het erg warm en zijn we best wel een beetje jaloers. Geniet ervan!

marcel van der molen

van harte gefeliciteerd met jullie 30 jarig huwelijk xxxx