Laatste stuk naar huis

Na een dag verwaait te liggen in Duinkerken , zijn wij om 6 uur vertrokken richting IJmuiden. Vergeleken met de dag daarvoor is het nu schitterend weer met een zacht briesje en wind van achteren. Gek hoor dat we nu binnen twee dagen in Monnickendam liggen.

Het is erg relaxed varen zo, en we kunnen heerlijk op het dek liggen lezen. De nacht gaat ook voorspoedig. Alleen bij Rotterdam is het even spannend. De grote zeeschepen gaan voor en achter ons langs. Lang leve de AIS. Zo zien we hoe snel de schepen gaan, en welke richting ze op varen. Het heeft zeker 2 uur geduurd voordat wij over de shipping line heen waren. De begeleiding die je normaal via de marifoon krijgt is ver te zoeken.

Bij IJmuiden kunnen wij gewoon doorvaren. 6 uur precies op de geplande tijd komen wij bij de sluis aan. Tot onze grote verassing staat daar Cor en zijn ouders, Dirk-Jan en Gerie aan de oever te zwaaien! Wat is dit leuk binnenvaren!

Cor stapt aan boord om het laatste stuk naar Monnickendam mee te varen. Ik duik mijn bed nog even in want heb vannacht erg weinig geslapen. Als ik wakker word varen wij al bij het paard van Marken. Inmiddels hebben wij de haven al gebeld waar wij kunnen gaan liggen. De komende tijd hebben wij een Zwerfplek in de haven, en als er een geschikte plek vrij komt zijn wij de eerste. Het zal voor onze Johanna wel even wennen zijn om in het zoete water te dobberen.

Zodra de Johanna aangemeerd ligt gaat de fles Scheepsbitter open en wordt er geproost op een geslaagde missie! Even later komen Marjan, Aad en oma Marie ons verwelkomen en de Johanna bezichtigen. Monique komt Cor weer ophalen.

Met een trots en voldaan gevoel kunnen wij terugkijken op een mooi avontuur wat begonnen is in Samos en nu eindigt in Monnickendam.

Dank aan alle stoere zeebonken, want zonder jullie had de Johannadeze mijlen niet kunnen maken!

Anneke

Mooi gezegd

Roland Verschoor

Het is goed om te horen dat jullie allemaal behouden zijn terug gekomen wij genieten nog een week in Saint Tropee
dus Cor tot een week of wat bij het schaatsen

groeten van Roland & Ellen en Kids

Ester

Lieve Paul, Renate en kids,
Geweldig dat jullie Johanna is aangekomen in haar nieuwe thuishaven. Ze heeft hiervoor pittige tochten voor moeten ondernemen. Kanalen, zeeën, vaargeulen, de sirocco, de Portugese Noord, getijden en stromingen heeft ze maar mooi doorstaan. Wat hebben de stoere zeebonken en aansluiten jullie met het gezin allemaal wel niet gezien onderweg? We hebben met plezier alle verhalen gelezen en de foto's bekeken, zodat we ook een beetje konden "meevaren."
Lieve groetjes, Ester.