Cherbourg-Duinkerken

Dag lieve allemaal

De zeiltocht naar Cherbourg is goed te bezeilen, maar het weer is wat frisser. Door het kruisen en een flinke tegenstroom varen wij na 11 uur de grote marina van Cherbourg binnen. Vier jaar geleden waren wij hier nog met de groep van Ocean People.

Van vorige keer weten wij nog dat er op half uurtje lopen een grote supermarkt is. Paul en ik besluiten met zijn tweeën even wat voorraad aan te vullen voor de laatste overtocht naar Nederland.

Bij het havenkantoor horen wij dat de groep van Ocean People, wat dit jaar ook in deze omgeving aan het zeilen is, s' avonds laat binnenkomt. Wij hadden ze later verwacht, maar vanwege de slechte weersvoorspellingen hebben zij hun programma iets aangepast zodat zijn eerder richting Nederland varen. Wij liggen op een schitterende plek direct aan de pier, en zien s 'avonds inderdaad alle boten van de groep binnenvaren. Erg leuk want een aantal kennen wij van de reizen naar Noorwegen en Frankrijk. S' avonds nog even gebuurt bij bekende van de vorige reis.

Na het weer nog goed bekeken te hebben besluiten wij hetzelfde te doen als Ocean People en eerst naar Duinkerken te varen en dan daar het slechte weer af te wachten om vervolgens richting IJmuiden te varen.

De tocht naar Duinkerken was een rustige tocht. In Duinkerken was het erg gezellig om alle oude bekenden van Ocean People weer te zien en te spreken. Blij dat wij zijn blijven liggen want er kwam inderdaad een flink noodweer over ons heen. Windstoten van windkracht 9 en flinke regenbuien.

Morgenochtend 6.00 beginnen wij aan onze tocht van 135 mijl richting IJmuiden. Verwachting is dat wij vrijdag zo rond 7.00 s'ochtends de pieren van IJmuiden binnenvaren, maar dan is het zeker nog zo'n 7 uur varen richting Monnickendam. Wat zal het een bijzondere gebeurtenis zijn om na 350mijl dit is 6482 kilometer! onze Johanna haar nieuwe thuishaven in te varen!