De oversteek van de Golf van Biskaje

De golf van Biskaje.

Hallo allemaal, hier een laatste verslagje van een deel van deze bemanning (René, Floris en Cor) voordat zij afstappen en de landvasten, lijnen en schoten van de Johanna overgeven aan de familie voor hun verdere vakantiereis richting Nederland.

Het laatste verslag stopte toen we al zeilend de haven van La Coruña invoeren, hier mochten we afmeren recht voor het karakteristieke havenkantoor van deze voor zeezeilers bekende stad. We werden hier zeer vriendelijk ontvangen en hier de boot schoongemaakt. Na een heerlijke douche konden we de stad in om ergens onze verdiende pizza te bestellen. Al dwalend door de stad bleek dat het vinden van een pizza restaurant nog niet zo makkelijk was. Uiteindelijk toch een restaurant gevonden na navraag bij 2 Spaanse dames. Er werden veel marktkraampjes opgezet voor de viering van het Maria Pita Festival een dag later. We zijn hier dus een dag te vroeg aangekomen....

De volgende dag moesten we weer door om de oversteek naar het Franse land te maken over de golf van Biskaje. Een tocht van ruim 350 mijl, 3 dagen en 3 nachten varen. De windvoorspelling gaf aan dat we weinig wind zouden krijgen, maar wel de gehele overtocht tegen...... Laveren was geen optie, omdat er veel te weinig wind zou zijn, en dat we dan alleen maar verder van onze eindbestemming af zouden komen en dan alsnog met de motor naar La Rochelle zouden moeten varen. Op de motor dan maar, zondagmorgen vroeg bleek dat we, als we de koers een klein beetje zouden verleggen we wel zeilend onze weg konden vervolgen en eindelijk de motor even uit kon. Tijdens de laatste shift van Floris en Cor kwam er nog een grote groep dolfijnen langs met een paar wel heel kleine dolfijntjes, gelukkig konden we snel een paar foto's schieten voordat ze weer verder zwommen. Gaandeweg de dag draaide de wind en mede gezien de geschatte aankomsttijd in La Rochelle konden we de hele dag heerlijk rustig van het mooie weer en van een perfect dagje zeilen genieten.

We beginnen nu aan onze laatste nacht op het water en verwachten morgen (maandag 23/7/2012) al zeilend rond een uur of 7 in de morgen aan te komen in La Rochelle.

Ook deze keer hebben we met veel plezier de Johanna een eind richting Nederland gebracht en ik hoop dat jullie met net zoveel plezier onze verslagjes en foto's hebben gelezen en bekeken.

De Zeebonken.......