Hakkend en zeilend naar La Coruña

Hakkend en zeilend naar La Coruña

We zeilen op dit moment, half 1 donderdagmiddag, met alle zeilen op en de motor uit richting La Coruña, voor onze laatste stop voordat we koers zetten naar het Franse vaste land. We hebben vanmorgen vroeg de kaap de Finisterre gerond waarna we met een bijna vlakke oceaan aan de noordkust van Spanje aankwamen. De Johanna loopt met 12 knopen wind (3 á 4 bft) bijna 8 knopen, dit hebben we op de motor nooit gehaald, wat een beetje windkracht al niet doet......

In Viana do Castelo werd vlak bij onze ligplaats een popconcert gehouden welke tot ca. half drie in de nacht duurde, voor enkele van ons kwam dit de nachtrust niet ten goede. Evengoed 's morgens om half zeven opgestaan en de Johanna tussen de andere boten vandaan geloodst waarna we konden beginnen aan het laatste stukje 'Portugese Noord' . Eenmaal op de oceaan stond er een stevige bries, bijna windkracht 6 en natuurlijk vanuit het noorden. Op de motor al hakkend tegen de golven richting het noorden, waar we de Ria de Vigo zijn ingevaren om in Baionas te tanken en een lekker broodje te scoren.

Nu verder door de Ria de Vigo en door de Ria de Pontevedra in de beschutting van een aantal eilandjes de broodjes klaargemaakt en opgegeten waarna we de oceaan weer op konden. De verwachting dat de wind zou afnemen en dat dus ook de zee iets rustiger zou worden kwam gelukkig uit zodat we onze gemiddelde snelheid toch iets konden verhogen. René en Floris hebben in de nacht nog een aantal dolfijnen kunnen spotten, maar voor de rest is het vanaf Sines erg rustig gebleven. Misschien dat we op de laatste trip nog een aantal vissen kunnen spotten.

Ook van deze trip zullen we jullie natuurlijk op de hoogte houden. Hierna zullen wij, Floris, René en Cor afstappen en Renate, Anne, Vincent en Ilse aanmonsteren om de Johanna via de Franse kust het laatste stuk richting Nederland te varen. Ook daarvan zullen zij ons te zijner tijd natuurlijk op de hoogte blijven houden.

Dit voor nu en tot in de buurt van La Rochelle.

anneke

Dat moeten heftige stukjes varen zijn geweest!
Ik hoop dat het nu jullie de bocht om zijn het water wat rustiger wordt en je iets minder hard hoeft te werken.
Geniet lekker.

Peter

Ook als het niet mogelijk is om te zeilen blijft het natuurlijk top om op zee te zijn. Met wat geluk draait de wind en kunnen de zeilen omhoog. Wij wensen Cor, Rene en Floris nog een lekkere zeildag en dan ga je (Paul) met je gezinnetje de tocht afmaken. Doe voorzichtig en heel veel plezier.
Tot in Nederland.

De Jorna-tjes

joop & conny

Mooie verhalen weer mannen. Conny doet het niet na, Joop wel. :)