De man in de mast

Hallo volgers van de Johanna,

We, Paul, René, Floris en Cor zijn afgelopen donderdagavond afgereisd naar Portugal om de Johanna weer een eind richting Nederland te brengen. Na als laatste in het vliegtuig te zijn gestapt, konden we vertrekken richting Lissabon. In het vliegtuig na een goed gesprek hebben Paul, Floris en Cor, René zat een paar rijen bij ons vandaan, een huwelijksaanzoek gekregen van Floor, een 4 jarig heel spontaan meisje uit Den Haag. In Lissabon een taxi geregeld, eentje zonder schokbrekers met 6 ton op de teller, welke ons om ca. 23.00 uur heelhuids afleverde bij de jachthaven van Sines. Hier de boot opgezocht en na een eerste inspectieronde bleek dat de havenmeester zeer goed op de Johanna heeft gelet en dat zij er nog hetzelfde bij lag zoals we haar hadden achtergelaten. De meegebrachte kruik jutter kon met een gerust hard worden aangebroken om op een goede vaart te proosten.

Na een goede nachtrust hebben we de boot ontdaan van zout en zand waarna de zeilen tevoorschijn gehaald konden worden om de Johanna weer vaarklaar te maken. De fok werd als eerste weer opgezet waarna de kluivert aan de beurt was. Halverwege het hijsen brak in de mast de val, waarna het zeil weer naar beneden kwam. Nu moest 1 van ons de mast in om de val weer door de mast te voeren. De spullen om de mast in te gaan werden tevoorschijn gezocht en een 'Chinese' vrijwilliger werd aangewezen. Uiteindelijk mocht ik de mast in. Het uitzicht was bijzonder en na een uurtje boven, (konden ook meteen de windmeter en de windex even nagekeken worden), was de val weer gebruiksklaar. Nu was het hijsen van de kluivert zo gebeurt, en konden we Sines in om te gaan lunchen en ook meteen de eerst boodschappen te doen.

Zoals het er nu voorstaat, we moeten nog even het actuele weerbericht bekijken, zullen we zondagmorgen vertrekken richting de Portugees-Spaanse grens, want voor zaterdag staat er een wind met kracht 6 á 7 uit noordelijke richting voorspeld.

Dit was het voor nu, we zullen jullie verder op de hoogte houden.

Monique

Wat een leuk verhaal en ook leuke foto's mannen. Lekker gegeten vanavond? Geniet van het weer en de komende vrije dag. Daarna moeten jullie weer aan de bak.
Veel plezier!
x, Monique

Gerdy

Eerst maar eens even naar de (mooie) foto's gekeken wie nou toch de man in de mast en ook de schrijver van, weer, zo'n goed verhaal was!
Als ik 4 was en uit Den Haag kwam zou ik ook wel met zulke stoere zeebonken willen trouwen.
Ik wens jullie weer geweldige dagen..... zo te zien en lezen lukt het nu al aardig.

Renate

Wat een avontuur weer!
Een goede vaart en doe voorzichtig he mannen!
Liefs, Renate