Gibraltar - ..........

Gibraltar - ...............

Hallo trouwe volgers,

Hierbij dan ons voorlopig laatste verslagje van de thuisreis van de Johanna.

We zijn woensdagavond na nog een klein bezoekje aan de stad Gibraltar vertrokken voor de laatste etappe van deze reis. Vanuit de jachthaven naar de straat van Gibraltar moesten we nog even laveren tussen de grote jongens van de oceaan welke hier komen tanken en voor anker liggen. Sommige van deze schepen zijn meer dan 300 meter lang en meer dan 40 meter breed. Dan is de Johanna met haar 15 meter lengte inclusief de boegspriet en haar breedte van 4,2 mtr toch een heel bescheiden scheepje.

Terwijl ik dit schrijf, vrijdagochtend 02.30 uur, we hebben een uur geleden René en Norbert afgelost van hun wacht, ronden we Capo di São Vicente, het uiterste puntje van Portugal. We hebben de hele dag meer dan 6,5 knopen gevaren en liggen ongeveer 6 uur voor op ons schema, zodat we wellicht toch Lissabon kunnen bereiken. Het waait hier behoorlijk, soms 26 knopen (6 bft) en ook de zeegang is hier heftiger. We waren hier al voor gewaarschuwd, dus een echte verrassing is het niet. We gaan nu beginnen aan de trip langs de Portugese kust naar het noorden en weten zoals gezegd nu nog niet waar we de Johanna voor een paar weken zullen achterlaten om zelf weer naar Nederland terug te keren, zoals de weersvoorspelling aangeeft hebben we de zgn. 'Portugese Noord' een stevige noordenwind, dus van zeilen komt er dan niet veel .

Donderdagmorgen 2 kleine 'vliegende vissen' gezien welke net boven de golven naast onze boot een eindje meevlogen, en vanmiddag kregen we wederom bezoek van een heel klein redelijk uitgeput vogeltje, die de pet van Norbert een geschikte plek vond om even uit te rusten. Ook dit vogeltje wilde wel even binnenkijken en kwam ook nog even op de schouder en het hoofd van René een kijkje nemen.

Even een paar feiten van de afgelopen reis:

Samos - Sounio 175 mijl (Paul, Renate, Anne, Vincent en Ilse)

Sounio - Sines/Lissabon ca. 1900 mijl (ca. 3.500 km)

Aantal vaardagen Sounio - Sines 18

Aantal stops 6 (Keffelina, Mess ina, Cagliari, Cartegena, Gibraltar en ........)

Aantal uren op zee: 350

Aantal uren aan de wal: 52

Aantal piraten 0 (gelukkig maar Ilse)

Aantal gespotte dolfijnen ca 25

We hebben met heel veel plezier deze reisverslagen gemaakt, maar met nog meer plezier jullie reacties hierop gelezen. Over een paar weken zullen er weer een aantal zeebonken afreizen om de Johanna verder richting Nederland te zeilen waarna Paul en Renate het laatste deel als vakantie al zeilend naar Nederland zullen afmaken. Ook van deze reis gaan we proberen een paar verslagjes te schrijven en ook een aantal foto's te laten zien.

Bedankt voor jullie leuke reacties en tot ziens,

De Zeebonken.

Renate

Lieve Rene, Cor, Peter en Norbert,
Bedankt dat jullie onze Johanna veilig een stuk op weg naar huis hebben gebracht!
Cor, ik heb genoten van de reisverslagen...
Volgens mij heb je een verborgen talent!
Jullie zijn super zeebonken!

Joop&Conny

Hee wat gek, ik (C) kreeg geen mail nu dat dit stuk geplaatst was. Maar ik heb het toch gezien nu. 350 uren op zee....pffff. en maar 52 aan wal. Bij mij zou het toch echt andersom zijn. Maar voor Joop niet natuurlijk. Haha. Landrot versus Neptunus...Fijn dat alles goed is gegaan en dat Johanna veilig in Sines ligt. Want daar ligt ze nu toch?Uitrusten, net als het vogeltje en de zeebonken zelf! Cadeau!

Joop&Conny

Chapeau dus, want jullie hebben het juist niet cadeau gekregen :) typefoutje

Marcel van der Molen

ja in één woord, echte zeebonken! Onder de indruk van jullie prestaties.